مدیوم(متریال) پاستل چیست؟

پاستل از رنگدانه های پودری به هم چسبیده تشکیل شده که برای مابقی مدیوم های نقاشی هم به کار میرود. پاستل ها مدیوم های بسیار حساسی هستند که برای فیگور و چهره به کار میروند.

 

نقاشی چهره - پاستل

 

دلیل این موضوع مات بودن و نرمی آنهاست که برای بافت های ظریف و رنگ پوست مناسب می باشد . پاستل یک کاربرد مشخص ندارد و برای هر سبک یا سوژه ای در نقاشی مورد استفاده قرار میگرد. همچنین طریقه استفاده و دردست گرفتن پاستل همانند مداد است.

 

لذت پاستل به این است که شما می توانید با لایه های تقریبا شفاف رنگ پوست را بسازید و از آن برای کشیدن قسمت هایی که رنگ روشن و قوی دارند استفاده کنید. کار کردن با پاستل به ترکیبی از مهارتهای حرفه ای طراحی و نقاشی نیاز دارد ، همچنین پاستل می تواند مثل یک وسیله ی خطی عمل کند و برای طرح کلی و بافت های هاشورزده ای که به دقت زیادی نیاز ندارند به کار رود. پاستل می تواند مثل رنگی باشد که به صورت لکه های وسیع و زیر به کار می رود و با انگشت یا تکه ای پارچه پخش و صاف شود.

 

نقاشی چهره - پاستل

تاریخچه پاستل :

در زمان های بسیار قدیم استفاده از رنگدانه های شبیه به پاستل زیاد بود اما از اواخر قرن ۱۷ میلادی پاستل ساخته شد. محبوبیت پاستل اما در اواخر دهه ۱۸۰۰بیشتر شد و بیشتر هنرمندان آن دهه مانند مانه، دگاس، رنوار و تولوس لوترک از آن استفاده می کردند. دگاس در جستجوی این بود که با ترکیب پاستل و دیگر مواد نقاشی چه چیز جدیدی میتوان بدست آورد.

 

نقاشی چهره با تکنیک پاستل

 

 

انواع پاستل :

پاستل ها در ۴ مدل مختلف تقسیم بندی میشوند :

  • مدادی
  • روغنی
  • پاستل سخت
  • پاستل نرم

 

پاستل های مدادی از لحاظ ظاهری دقیقا شکل مدادهای داخل بازار هستند این نوع پاستل ها برای نقاشی با جزییات زیاد بسیار مناسب هستند و به سبب محصور شدن داخل چوب مداد بهم ریختگی کم تری دارند، آنها به راحتی با پاستل های نرم و سخت مخلوط میشوند.

 

نقاشی چهره با تکنیک پاستل

 

پاستل های نرم از نظر ظاهری معمولا استوانه ای شکل هستند ،در این نمونه چسب کمتر و رنگدانه بیشتری استفاده می شود . بدلیل چسب کمتری که در این نوع پاستل به کار رفته است پاستل های نرم دارای شکننده ای بالایی هستند و همین شکنندگی و نرمی باعث این میشود که به خوبی ترکیب شوند. این نوع شکل پاستل بصورت سنتی تری نسبت به مابقی پاستل ها مورد استفاده قرار میگیرند و همچنین دارای طیف رنگی زیادی هستند.

 

نقاشی چهره با تکنیک پاستل

 

 

پاستل های سخت از نظر ظاهری معمولا مستطیلی شکل هستند ، در این نمونه چسب بیشتر و رنگدانه کمتری استفاده میشود. پاستل های سخت برای کشیدن جزییات بیشتر مناسب هستند ولی هنرمندان بیشتر از ترکیب پاستل نرم و سخت استفاده می کنند.گرچه میتوان برای طراحی یک نقاشی کامل از پاستل سخت استفاده کرد.

 

نقاشی چهره با تکنیک پاستل

 

پاستل های روغنی برای کشیدن افکت های نقاشی بسیار مناسب میباشند.آنها خرد نمی شوند و در هوا پراکننده نمیگردند و این یک مزیت برای این نوع پاستل می باشد. اما از معایب آن میتوان به بوی آنها اشاره کرد که برای برخی افراد مناسب نیست .پاستل های روغنی رنگ هایی به براقی و نرمی پاستل نرم ایجاد می کنند و جلوه های نقاشی را بیشتر نمایان می کنند.

 

نقاشی چهره با تکنیک پاستل

 

مزایای نقاشی با پاستل:

دلایل زیادی برای کار با پاستل وجود دارد زیرا کار با این ماده از بسیاری جهات لذت بخش است، برای کار با پاستل شما نیاز به ابزار زیادی ندارید. در هنگام کار با پاستل شما به یک بافت مخملی نرم و زیبا دست پیدا میکنید .رنگها به بهترین شکل با هم ترکیب میشوند و بعد از استفاده از رنگهای خیره کننده پاستل ، شما به یک درخشندگی خیره کننده خواهید رسید.

 

اگر از پاستل بدرستی استفاده شود به اندازه دیگر مدیوم های نقاشی دوام داشته و پایدار است. پاستل هیچگاه بمرور زمان رنگ پریده ، شکسته و یا تیره نمی شود. و اگر بدرستی نگه داری شود برای قرن ها بدون تغییر باقی خواهد ماند.

به دلیل ترکیب‌پذیری بی‌نظیر و بافت زیبای پاستل آثار هنری که با این ماده خلق می‌شوند بسیار چشم‌گیر و دلپذیر هستند.

 

روز مادر

 

کار با پاستل:

بهترین روش  برای نقاشی با پاستل این است که آنرا روی سطح زبر بکشیم. زیرا زبری سطح کمک میکند که ذرات پاستل روی کاغذ بماند. برخلاف نقاشی با روشهای دیگر در اینجا رنگ روی کاغذ ترکیب میشود نه بر روی پالت و به راحتی میتوان آنها را با انگشت یا با یک تکه پارچه بر روی کاغذ مخلوط کرد ، به همین جهت ترکیب رنگها در پاستل بسیار مهم است.

البته هنگام استفاده از انگشتان باید حتما توجه داشته باشید اثر چربی انگشتان تان روی سطح نقاشی باقی نماند و ایجاد لکه نکند. برای این کار بهتر است حتماً قبل از استفاده از انگشت برای ترکیب رنگ، دستان تان را تمیز بشویید.

 

 

اصولا و بطور سنتی نقاشی های پاستل بر روی کاغذ های فابریانو کشیده میشود . در حال حاضر میتوان نقاشی پاستل را بروی مقوای جیر انجام داد. نقاشی های پاستل بسیار زیبا و جالب به نظر میرسند اما باید این را بدانیم که استفاده از پاستل آنچنان هم ساده نیست. هنرمندانی در این زمینه نقاشی های زیبایی خلق میکنند که فعالیت مستمر و تجربه کافی داشته باشند.

 

افرادی که به تازگی به هنر نقاشی علاقمند شده اند هم میتوانند با تمرین زیاد و پشتکار قوی نقاشی های خوبی با پاستل بکشند. به طور کلی نقاشی و هنر نیازمند تمرین و تکرار مداوم است. از پاستل میتوان برای کشیدن همه بخش های نقاشی استفاده کرد و برای خلق اثری زیبا در کنار بقیه سبک ها و رنگ های مختلف بکار برد. بیشتر هنرمندانی که از پاستل استفاده میکنند ، به طور معمول آن را با سبک های دیگر ادغام میکنند.

 

سفارش نقاشی چهره با تکنیک پاستل

سفارش نقاشی چهره از روی عکس