نقاشی سیاه قلم یکی از زیباترین شاخه های هنرهای تجسمی است که در واقع می توان آن را به نوعی مادر نقاشی های دو بعدی بر روی سطوح کاغذ ، مقوا ، بوم و … دانست ، ، چرا که در طراحی سیاه قلم ، مخصوصا زیر شاخه طراحی چهره ،  شما بیشتر از همه با نورها و سایه ها و حجم پردازی سر و کار دارید .

البته خاطر نشان کنم که در این میان طراحی و نحوه در دست گرفتن قلم تا رقص و هارمونی خطوط بر روی سطح دو بعدی کاغذ ، بسیار مهم و همیشه در اولویت قرار دارد !در این مقاله مختصر توضیحی درباره تعدادی از ابزار رایج و وسایل مورد نیاز سیاه قلم در ایران و جهان در سال ۲۰۱۷ خواهیم داد ، با ما همراه باشید.

 

مداد طراحی
به عنوان اولین ابزار و در واقع مهمترین ابزار می توان به مداد اشاره کرد ، که تصویرش رو در بالا می بینید . به عنوان یک مداد خوب در اینجا میتوان از مداد B2 استدلر نام برد که با استاندارد بالای خود می تواند خطوطی قوی و چشم نواز را برای شما خلق کند .

 

مداد طراحی سیاه قلم

 

پاک کن خمیری
جنسیت این پاک کن دقیقا همانند خمیر بازی بچه هاست و با خاصیت چسبندگی که دارد وقتی روی سطح کاغذ و یا مقوا کشیده میشود به سادگی خطوطی که با مداد و یا سایه هایی که با ابزار سیاه قلم (به غیر از کنته) کشیده شده است را محو و پاک میکند . بزرگترین مزیت این پاکن جنسیت خمیری آن است که به ما کمک میکند تا آن را به راحتی شکل داده و برای پاک کردن نقاط خیلی کوچک و یا سطوح گسترده تر استفاده کنیم .
و دیگر مزیت بزرگ این پاک کن این است که همانند پاک کن های معمولی پلیسه نمی دهد و درواقع از پاک کن چیزی کنده نمی شود که سطح کاغذ را کثیف کند و تمام سیاهی و رنگها را به خود می گیرد .

بهترین مارک برای پاک کن خمیری مارک فابرکاستل Faber-Castell است .

 

پاک کن اتودی

 

پاک کن اتودی :
این ابزار یکی از جالب ترین وسایل مورد نیاز سیاه قلم مخصوصا در طراحی چهره است ، که در کشیدن تار مو ، بافت های نوری و یا بازتابهای نور و… کاربرد فوق العاده ای دارد .
در اینجا دو نوع پاک کن با مغزهای نازک ۲٫۳ میلیمتر و متوسط ۳٫۸ میلیمتر در تصویر بالا میبینید . مغز پاک کن اتودی به راحتی قابل تعویض و بصورت جداگانه نیز فروخته می شود .

قلموی سرتخت
قلموی سرتخت (بهترین انتخاب برای سیاه قلم) :
از ابزار قلمو برای سایه زدن استفاده می کنیم ، معمولا با کنته b3 بر روی مقوایی جداگانه رنگ گذاشته و از آن به عنوان پالت استفاده می کنیم و با کشیدن قلمو روی قسمت رنگی شده ، قلمو را به رنگ آغشته می کنیم و با آن روی سطح مقوا را سایه می زنیم ، یکی دیگر از روشها این است که کف دریا و زغال کرتاکالر شماره ۴۰۷۰۲ را با کاتر پودر کرده و از ترکیب آن دو رنگی روشن درست میکنیم و با قلمو و آن رنگ بر روی سطح کاغذ ، حجم مورد نظر را سایه میزنیم .
بهترین مارک قلمو مارک Pars Art به شماره جنسیت ۱۱۱۱ و شماره جنسیت ۱۱۰۲ می باشد که هرکدام سایزهای متفاوتی دارند که برای سایه زدن قسمتهای مختلف طرح مناسب است .
در این میان قلمو سرتخت چینی ماریس هم که دارای کیفیت پایین تر و قیمت به مراتب کمتری نسبت به قلموی پارس آرت می باشد ، انتخاب بدی نیست .
در تصویر بالا قلموی با بدنه چوبی قهوه ایPars Art و قلموی با بدنه کرم رنگ Maries می باشد .
کاغذ طراحی - مقوای اشتنباخ
کاغذ طراحی :
برای تابلو های سیاه قلم و مخصوصا طراحی چهره با ابزار کنته ، از مقوای اشتنباخ ۱۶۰ گرم استفاده می کنند که با بافت ریز و جنسیت فوق العاده خود بافتی نرم و دلنشین را به آثار نقاشی سیاه قلم می دهد .
مقوای اشتنباخ شیری رنگ (کرم خیلی روشن) است و تفاوت مشهودی از لحاظ رنگی با کاغذ سفید دارد و در سایزهای A3 – A4 و در سایزهای بزرگ ۵۰ در ۷۰ و سایز ۱۰۰ در ۷۰ در بازار ایران موجود است .
تفاوت مقوای اشتنباخ و فابریانو در میزان بافت و رنگ آن است به این صورت که مقوای فابریانو سفیدتر و دارای بافتی نرمتر به نسبت مقوای اشتنباخ می باشد و انتخاب آنها بستگی به سبک نقاش و متریال مورد استفاده او بستگی دارد .
مدادهای کنته سافت ، کنته هارد و کنته b3 پاریس

مدادهای کنته سافت ، کنته هارد و کنته b3 پاریس :
مداد کنته b3 مارک کنته پاریس دارای تیرگی بسیار بالاییست در عین حال روغن بیشتری به نسبت مدادهای کنته سافت و هارد دارد ، به همین دلیل از آن بیشتر به عنوان رنگ پالت استفاده می کنیم !

روی یک کاغذ جداگانه رنگ گزاشته و در واقع با کنته کمی سیاه می کنیم و سپس با کشیدن محوکن و یا قلمو بر روی آن پالت کاغذی ، قلمو و محوکن را به رنگ آغشته می کنیم و سایه میزنیم ، که تکنیک دقیق آن را می توانید در دوره های آموزشی اپلیکیشن میز کارم در همین وبسایت تکنگاره ها بیاموزید .

مداد کنته سافت مارک فابرکاستل هم که در سیاه قلم پادشاهی می کند ، با تیرگی بینظیر خود به تابلو ها جلوه ای چشم نواز می دهد ، و باید در اینجا اشاره کنم که مداد کنته سافت دارای روغن کمتری به نسبت کنته b3 پاریس است ، و همانطور که از نام آن پیداست مغز نرمی هم دارد .

مداد کنته هارد مارک فابرکاستل با روغن کمتر ، تیرگی کمتر و سختی بیشتر که به دلیل فشردگی بیشتر مغز آن است ، بیشتر برای کشیدن تار موها و یا در برخی از موارد در تابلو و یا تمرینات برای ایجاد خطوط نازک و یا ظرافت و افزایش کیفیت در حد هایپررئال کاربرد دارد .

 

مداد کنته سفید

 

مداد کنته سفید :
این مداد معمولا (کنته سفید مدیوم فابرکاستل) برای براق کردن مو ها و یا در برخی از موارد برای ایجاد نور و یا در بافتها کاربرد دارد ، بطور مثال در بخشی از نقاشی سیاه قلم پس از پاک کن زدن متوجه می شویم که محل مورد نظر درخشندگی لازم را نداشته و خوب سفید نشده ، که در این موارد از کنته سفید استفاده می کنیم .

البته باید اشاره کنم که به دلیل این که مقوای اشتنباخ کمی شیری رنگ است و به رنگ کرم تمایل دارد وقتی از کنته سفید استفاده میکنیم ، تصور می شود که کنته سفید کمی به رنگ آبی تمایل دارد ، که صد البته باید این موضوع را تجربه کنید .

اما در این میان پاستل گچی رامبراند که به صورت استوانه ای می باشد ، سفیدی بسیار بهتری دارد ، که البته به دلیل استوانه ای بودن آن نمی توان از آن به راحتی برای کشیدن مو استفاده کرد .

 

محو کن :
همانطور که از اسمش هم می شود فهمید محوکن ابزاریست برای محو کردن خطوط ، سایه ها و البته برای کشیدن خطوط کمرنگ و ایجاد بافت و سایه روشن ، بنا بر این یکی از ابزارهای بسیار مهم و کاربردی در تکنیک نقاشی سیاه قلم و طراحی چهره به حساب میاد .

محوکن در واقع همان کاغذ لوله شده است که توسط دستگاه های مدرن به صورت فشرده لوله شده است . بهترین مارک محوکن مارک کنته و پس از آن کرتاکالر در ردیف دوم کیفیت قرار دارد و محوکن های مارک متفرقه کیفیت مناسبی ندارند . برای تیز کردن محوکن یه هیچ عنوان از کاتر استفاده نکنید و فقط محو کن را با سمباده تیز کنید (ورق سمباده ۱۵۰ ساختمانی) ، وقتی قسمت سر محوکن سمباده خورده میشود بافت مخملی خوبی میگیرد که برای محو کردن خطوط و جا به جایی رنگ بسیار کاربردی تر می شود.

 

چسب کاغذی :
شاید به نظر توضیح خاصی نداشته باشه !
اصلا چرا چسب کاغذی ، چرا چسب شیشه ای نه ؟!

چسب کاغذی همانطور که از نامش پیداست به دلیل جنسیت اش که از کاغذ ساخته شده به راحتی با دست کنده شده و به دلیل زخامت و باز هم جنسیت کاغذی اش به راحتی به کاغذ چسبیده و جدا می شود ، در عین حال کارایی لازم را برای نگهداری مقوای طرح ، عکس و… را دارد .

در کل ابزاریست که وجود آن الزامیست ، چرا که اگر مقوای اشتنباخ را با چسب شیشه ای به سطح میز بچسبانید ، در هنگام برداشتن طرح و جدا کردن چسب از مقوا ، احتمال پارگی مقوا و یا برداشتن یک لایه نازک از مقوا زیاد است .

 

 

کف دریا چیست ؟  عجیب ترین ابزار کاربردی سیاه قلم 

اکثر مردم فکر میکنند چون نامش کف دریا است تشکیل شده در کف دریا بوده در صورتی که یک موجود زنده است .

کف دریا غضروف پشت یه نرم تنی است که مخصوص آب های شور هستند که وقتی این نرم تن میمیرد و بدنش توسط ماهیها خورده میشود این غضروف قابل خوردن توسط ماهی ها نبوده و چون سبک است به روی آب میاد و توسط موج دریا به ساحل آورده میشود که توسط مردم محلی جنوب جمع شده و به قیمت خیلی کمی به پرنده فروش ها داده میشود یا توسط ماهی گیران شکار شده و گوشت آن را میفروشند .

کف دریا در صنعت کرم سازی و تولید ماسک صورت کاربرد زیادی دارد و ماهم برای ساخت رنگ ، آن را با پودر زغال ترکیب کرده و توسط قلمو برای ایجاد حجم و سایه روشنهای نقاشی سیاه قلم استفاده می کنیم .

 

 

ذغال :
در تکنیک سیاه قلم فوتورئال و هایپررئال ، زغال را با کاتر به نرمی پودر کرده (با خراشیدن زغال) و از ترکیب آن با کف دریا ، سایه روشن مورد نظر را می سازیم و استفاده می کنیم ، زغال به صورت پودر شده هم در بازار موجود است .
اما زغالی که هنرجویان گالری تک نگاره ها استفاده می کنند مارک کرتاکالر Cretacolor شماره ۴۰۷۰۲ می باشد که از کیفیت تیرگی خیره کننده ای برخوردار است .

 

پالت تخم مرغی :
بهترین و مناسب ترین ظرف برای ترکیب پودر زغال و کف دریا ، برای سایه روشن های تابلو ، پالت تخم مرغی است .

 

سمباده ساختمانی (با میزان زبری ۱۵۰) :
ابزاریست برای تیزتر کردن مداد و مخملی کردن سر محوکن .

 

 

 

منبع :تک نگاره ها

 

علاقه مندی ها 0
صفحه علاقه مندی ها خرید را ادامه دهید