اصول انتخاب تابلو  ( راهنمای خرید تابلو نقاشی ) بسته به خریدار آن که یک مجموعه دار حرفه ایست یا یک فرد هنردوست که تابلویی را برای خانه یا دفتر کار خود خریداری می کند، و یا صاحب موسسه و سازمانی بزرگ بزرگ مانند هتل ، رستوران، بیمارستان و … که مجموعه ای از تابلو ها را هماهنگ با هویت سازمانی خود برمی گزیند بسیار متفاوت است.

اینکه تابلو قرار است در یک اتاق خواب نصب شود یا در سالن انتظار، در یک شرکت تجاری یا مطب یک پزشک بسته به متراژ فضا، شرایط نوری و مواردی دیگر در انتخاب یک تابلو موثر است.

 

راهنمای خرید تابلو نقاشی

هزاران گالری در سراسر دنیا کارهای هنرمندان مختلف را به نمایش می‌گذارند. از دوسلدورف تا دالاس. هر جا که باشید، حتی در خانه در یک روز تعطیل در حالی که مشغول بررسی کارها روی تبلت یا کامپیوتر خود هستید می‌توانید اثری که دوست دارید پیدا کرده و خریداری کنید. این روزها خرید آثار هنری آسان‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید.

اما همین بازار آسان و دوست‌داشتنی می‌تواند برای یک تازه کار هولناک باشد. سلیقه‌تان چیست؟ از کجا می‌دانید چه چیز را باید انتخاب کنید؟ آیا انتخاب شما مناسب است؟ قیمت چطور؟ چطور می‌توان یک کار با کیفیت را از کاری که ارزشش در یک موج تبلیغاتی بالا رفته تشخیص داد؟

جواب این سوال‌ها برای هر کس متفاوت است، اما اینها نکاتی هستند که می‌توانند در تصمیم‌گیری به شما کمک کنند.

 

 

راهنمای خرید تابلو نقاشی

 

۱- صبور باشید

این اولین قانون است.
از خود بپرسید چرا میخواهید مجموعه‌دار باشید و در یک اثر هنری به دنبال چه هستید.
آیا می‌خواهید آثاری در اختیار داشته باشید که از نظر فکری و ذهنی شما را به چالش بخوانند یا می‌خواهید آنها الهام بخش شما باشند؟
پیش از هر چیز باید دلیل واضح و روشنی برای سوال اول داشته باشید. پاسخی که نه دیگران که شخص شما را راضی می‌کند.
بدانید که باید صبور باشید، بی‌دلیل و در لحظه خرج نکنید. برای خرید یک کار اندکی صبر کنید.
وقتی در این کار تازه کار هستید، صبر کردن به شما کمک می‌کند تا بفهمید تا چه حد می‌توانید به غرایز خود اطمینان کنید.

 


 

۲- مطالعه کنید

اگر هنوز با آثار هنری‌ای که می‌بینید ارتباط برقرار نمی‌کنید، کمی مطالعه کنید. بیشتر مطالعه کنید. کارهای بیشتری ببینید، خود را در هنر غرق کنید و از آن یاد بگیرید. این کار نه تنها دانش که سلیقه‌ی شما در هنر را نیز ارتقا خواهد بخشید.
منابع آنلاین را فراموش نکنید. سراغ وب‌سایت‌های موسسه‌های فرهنگی و گالری‌های اجتماع خود بروید. مهم این است که فضاهای هنری مثل موزه‌ها را ببینید. موزه‌ها پیش زمینه‌ای تاریخی در زمینه‌ی هنر در اختیارتان قرار می‌دهند که این به شناخت هنر کلاسیک و درک آنچه هنر معاصر بر آن بنیان گذاشته شده کمک خواهد کرد.
به گالری‌ها و آرت فیرها سر بزنید، به این واسطه درک مناسبی از فضای هنر خواهید یافت. بدانید که هر چقدر زمان بیشتری برای این کار اختصاص دهید، نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت.
مشترک خبرنامه‌ها شوید، کاتالوگ نمایشگاه‌ها را با دقت بخوانید و خود را موظف کنید تا هر هفته به تعدادی از گالری‌ها سر بزنید.
هنرمند یا گالری‌های خاصی را انتخاب کنید و به صورت خاص فعالیت آنها را دنبال کنید.
این کارها به شما کمک می‌کند تا برای خریدهای آتی خود استراتژی درست‌تر و دقیق‌تری پیدا کنید.

 


 

۳- از چشم‌هایتان (نه گوش‌ها) استفاده کنید.

در بازاری که همه شما را به خرید تشویق می‌کنند داشتن یک برنامه ضروری است. وقتی وارد این حوزه می‌شوید و چیزی نمی‌دانید به راحتی تحت تاثیر چیزهایی که می‌شنوید قرار می‌گیرید.
مسحور کلمات نشوید، کار را ببینید. کارها را با چشمان و نگاه خود ببینید.
اینجا جایی‌ست که دو نکته‌ی پیشین به کارتان می‌آیند. وقتی صبر کردن آموخته و دانش خود را بالا برده باشید به آسانی تحت تاثیر سخنان شیرینی قرار نمی‌گیرید که می‌خواهد کار “بهترین هنرمند آینده” را به شما بفروشد، اینجاست که می‌توانید ببینید و خود تصمیم گیرنده باشید، اینجاست که غرایز تعلیم دیده‌ی شما به کمکتان خواهند شتافت.
بخش بزرگی از بازار هنر بر حول این ایده “امروز بخر تا فردا پشیمان نشوی و از دیگران عقب نمانی” می‌چرخد، مراقب این حس باشید.
از اینکه سوالاتی بپرسید که به نظر دیگران احمقانه می‌رسد خجالت نکشید. کار کردن و ماندن در دنیای هنر حتی برای کسانی که مدرک هنر دارند هم ترسناک و غریب است چه برسد به شما. از پرسیدن نترسید، ممکن است فکر کنید ما – فعالان حوزه‌ی هنر- برای شما وقت نداریم اما واقعا اینطور نیست. امتحانمان کنید.

 


۴- افراد مورد اطمینان خود را بیابید. 

وقتی سوال می‌پرسید مطمئن باشید که جواب صادقانه‌ای میگیرید. ممکن است برخی از مشاوران هنری به واسطه‌ی تداخل منافعشان جواب‌هایی مصلحتی به شما بدهند، اما واقعیت این است که نمی‌توانید به تنهایی مجموعه‌دار و آن هم مجموعه‌دار موفقی شوید. شما به هر حال به راهنمایی و مشاوره نیاز دارید. بنابراین سعی کنید تا عده‌ای از افراد قابل اطمینان را اطراف خود داشته باشید، این افراد می‌توانند مدیران گالری، کیوریتورهای یا افرادی باشند که در حراجی‌ها کار می‌کنند. سمت آنها مهم نیست، این اطمینان شما به دانش و قضاوت آنهاست که در اینجا اهمیت می‌یابد.
البته دقت کنید که این دایره را از حدی مشخص بزرگتر نکنید وگرنه با دریافت تعداد زیادی نظر و پیشنهاد گیج خواهید شد.
اگر توانایی مالی استخدام یک مشاور هنری درجه یک را دارید در این کار شک نکنید، اما همچنان توصیه می‌کنیم تا به غریزه‌تان و حسی که به آن فرد دارید بها دهید.
این را در نظر داشته باشید که این گروه کوچک مطمئن به راحتی به دست نخواهند آمد. بارها شکست خواهید خورد و از انتخاب‌ افراد نامناسب پشیمان می‌شوید. اما این راهی‌ست که برای رسیدن به موفقیت باید طی کنید.

 


 

۵-مزه‌ی تغییر را بچشید.

دقت کنید که یک مجموعه همیشه باید در حال تغییر باشد. جمع کردن یک مجموعه با دیدگاه ثابت و سبک‌های مشخص کار سختی نیست. مهم این است که جریان‌ها را دنبال کنید و به این کار به عنوان سفری نگاه کنید که در طول آن تجارب مختلف و متفاوتی به دست خواهید آورد و این انعطاف پذیری به بالا رفتن ارزش مجموعه‌ی شما کمک خواهد کرد.
هر چه بیشتر در مورد هنر بدانید سلیقه‌تان نیز تغییر خواهد کرد. این خوب است. اینجاست که کارهای با کیفیت بالا را از کارهای کم ارزش‌تر تشخیص می‌دهید یا با هنرمند جدیدی آشنا می‌شوید و کارهای جدیدی می‌بینید که مسیر کارتان را تغییر می‌دهد و شاید کارهایی که پیش از این با آنها ارتباط برقرار نمی‌کردید حالا تبدیل به آثاری شوند که می‌توانند از نظر ذهنی شما را درگیر خود سازند.
اما در نهایت، بدانید که جمع کردن آثار هنری کار ساده‌ای نیست و باید همیشه در حال آموختن و دیدن باشید. به موزه‌ها سر بزنید و خود را درگیر کارهایشان کنید، اگر یک گالری و برنامه‌ی آن توجهتان را به خود جلب کرد آن را رها نکنید. و به خاطر بسپارید اگر روزی هنرمند مورد علاقه‌تان را یافتید این شمایید که می‌توانید الهام‌بخش او باشید و به او کمک کنید تا راه خود را در بازار هنر پیدا کند.

 


 

– ایزاک کاپلن / آرتسی
-تلخیص و ترجمه: کیانا فرهودی

 

سفارش نقاشی چهره 

سفارش نقاشی چهره