معرفی شغل نقاشی ، درآمد نقاشی و درآمد آموزشگاه نقاشی رشته نقاشی یکی از جذاب ترین زیر مجموعه های گروه آزمایشی هنر است. شما میتوانید در این رشته با کشیدن تابلوهای نقاشی و یا طرح های برای مجلات و روزنامه ها و همچنین آموزش نقاشی به عنوان یک استاد به کسب درآمد بپردازید.

 

معرفی شغل نقاشی

شغل نقاشی

يك هنرمند در اين كار به طراحي و نقاشي نماها، چهره ها، پرسپکتيو، منظره، مينياتور، حيوانات و پرندگان … به وسيله گواش و زغال، آبرنگ، مداد رنگي …. بر روی کاغذ، چوب، سنگ، چرم … مي پردازد. به همين دليل جهت افزايش كيفيت كار بايد مراحل گوناگون را با ظرافت و دقت انجام داد.

 

مراحل انجام اين كار عبارتست از:
زماني كه يك نقاش تصميم مي گيرد طرحي را نقاشي كند ابتدا متناسب با آن بومي را انتخاب كرده و بر پايه چوبي قرار داده و زمينه آن را بوسيله مداد طراحي مي كند سپس بوسيله مداد رنگي و يا آب رنگ قسمت هاي مختلف را نقاشي مي كند.

 

الزامات يا مقدمات مورد نیاز جهت راه اندازی شغل

برای ورود به شغل نقاشی لزوما به گذراندن دوره های آموزشی یا تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی نیازی نیست. بسیاری از افراد که زمینه هنری خوبی در نقاشی دارند، به دنبال علاقه خود رفته و وارد این کار می شوند. البته مسلم است برای تبدیل شدن به یک نقاش حرفه ای، باید به صورت حرفه ای آموزش دید. گذراندن دوره طراحي و نقاشي به مدت 2 سال و تهيه وسايل و ابزار كار همچون مداد، ‌كاغذ، خط كش، پايه چوبي، بوم، مداد رنگي، آبرنگ، گواش، پاك كن، قلم مو، پاستل.

 

ويژگی های متصدی شغل:

گذراندن دوره آموزشي به مدت 1600 ساعت و داشتن توانمندی و مهارت های لازم توانمندی و مهارت های مورد نیاز نقاش:

– ذوق و شم هنری فراوان
– خلاقیت بسیار زیاد
– دید دقیق و هنری و نگاه موشکافانه به اطراف خود برای پاسخ درست به نیاز مخاطب
– شناخت خوب از رنگ ها (رنگ شناسی مناسب) و توانایی تشخیص آنها از یکدیگر
– آشنایی با تمامی سبک ها و ابزارهای نقاشی
– علاقه مندی و توانایی کار فردی (در هنگام کشیدن نقاشی ها) و یا به عبارتی داشتن شخصیت درون گرا
– صبر و پشتکار زیاد
– آشنایی نسبی با سایر هنرهای تجسمی و تصویری
– علاقه به تدریس و آموزش (وقتی نقاش به کار تدریس نقاشی می پردازد)

 

نيازمندي هاي آموزشی شغل:

1- آموزش مقدماتي طراحي و نحوه تقسيم بندي كردن و ترسيم طرح ها به صورت عملي به مدت 100 ساعت
2- آموزش پرسپکتيو به صورت عملي به مدت 150 ساعت
3- آموزش چهره به صورت عملي به مدت 250 ساعت
4- نقاشي كردن به وسيله مداد رنگي و سايه روشن ها به صورت عملي به مدت 400 ساعت
5- نقاشي كردن به وسيله آبرنگ و تركيب رنگ ها به صورت عملي به مدت 600 ساعت
6- نقاشي كردن به وسيله گواش به صورت عملي به مدت 100 ساعت

 

درآمد نقاش

به طور کلی برخی از حوزه های هنری از جمله نقاشی، در جامعه به عنوان یک شغل رسمی شناخته نمی شود و بیشتر کاری هنری محسوب می شوند. به همین دلیل شاید بتوان گفت این نوع مشاغل در نزد عموم مردم، به عنوان یک شغل و منبع درآمد، ارزش واقعی خود را ندارند.

نقاش معمولا تنها از طریق کشیدن نقاشی و فروش آنها درآمد ندارد. بیشتر آنها برای گذراندن زندگی خود به کارهای دیگر از جمله تدریس و آموزش می پردازند. برخی نیز با برقراری ارتباط با سازمان ها، موسسات و مراکز مرتبط سفارش کار گرفته و درآمدی نیز از این طریق کسب می کنند.

تعدادی از نقاشان که به صورت رسمی در سازمان های مربوطه استخدام می شوند هم مطابق با قوانین و مقررات استخدامی، حقوق دریافت می کنند.

بدیهی است نقاشانی که توانایی، مهارت و تجربه کافی در نقاشی داشته باشند و بتوانند ارتباطات خوبی با سایر افراد یا مراکز مرتبط برقرار کنند، از نظر درآمدی نیز می توانند در سطح خوبی باشند.

 

بررسی قابلیت افزایش ظرفیت شغلی

نقاشي از جمله هنرهايي است كه با روح انسان سروكار دارد و طرحي كه تهيه مي شود برگرفته از مكنونات قلبي، طرز فكر و احساسات آدمي است لذا از اين طريق مي توان با همنوعان خود صحبت كرده و ارتباط برقرار نمود. بنابراين در هر زمان و مكاني، طرفداران بسياري دارد لذا پيش بيني مي شود كه تعداد 20 كارگاه با حدود 100 نفر ظرفيت در نظر گرفته شود (هر كارگاه 5 نفر).

 

برآورد تعداد فرصت های شغلی جدید

نقاشي از جمله هنرهايي است كه مي توان آن را با هنرهاي ديگر تلفيق نموده و كار جديدي ارائه نمود مانند تلفيق هنرخوشنويسي و نقاشي، (نقاشيخط)؛ از طرفي ديگر هنر نقاشي را روي هر چيزي مي توان ايجادكرد مانند نقاشي روي چوب، سنگ، چرم، سفال، آب (در هندوستان رواج دارد) و…

 

برآورد زمان مورد نیاز برای راه اندازی شغل

گذراندن دوره آموزشي به مدت 2 سال (به صورت حرفه اي) و تهيه وسايل لازم به مدت حداكثر يك هفته

لازم به ذكر است كه بعد از گذراندن حداقل 6 ماه، مي توان كار طراحي و نقاشي را به صورت غيرحرفه اي روي ابزار و وسايل گوناگون مانند چوب، سفال، سنگ، شيشه و… شروع كرده و سفارشات را پذيرفت.

 

نتایج حاصل از راه اندازی شغل

1- نتايج اقتصادي شامل: بهبود وضع اقتصادي خانواده و محل ايجاد درآمد و كاهش بيكاري،

2- نتايج فرهنگي شامل: بهبود و ارتقاء سطح فرهنگي، و اشاعه فرهنگ.

 

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران

یک‌ فارغ‌التحصیل‌ نقاشی‌ نباید انتظار داشته‌ باشد که‌ تنها مشغله‌ و منبع‌ درآمدش‌ نقاشی‌ کشیدن‌ باشد چرا که‌ حتی‌ نقاش‌های‌ موفق‌ و معروف‌ جهان‌ نیز تنها مشغله‌شان‌ کشیدن‌ نقاشی‌ نیست‌ بلکه‌ در کنار نقاشی‌، به‌ تدریس‌ نقاشی‌ نیز می‌پردازند. کاری‌ که‌ بسیار مثمر ثمر است،‌ چون‌ تدریس‌ و ارتباط‌ با دیگران‌، تأثیر به سزایی‌ در دید، ذهن‌ و اندیشه‌ یک‌ نقاش‌ می‌گذارد. در کشور ما نیز یک‌ نقاش‌ می‌تواند علاوه‌ بر نقاشی‌ به‌ تدریس‌ این‌ هنر در مراکز آموزش‌ عالی‌ یا آموزشگاه‌های‌ آزاد و به‌ فعالیت‌ در مطبوعات‌ و نشریات‌، صداوسیما، فرهنگسراها، سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌، وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌، شهرداری‌ها (به‌ عنوان‌ طراح‌ و مجری‌ نقاشی‌های‌ دیواری‌) بپردازد.

 

مراجع ذیربط در رابطه با راه اندازی شغل و نقش هر يک

1- سازمان فني و حرفه اي جهت آموزش و ارائه مدرك،
2- دانشگاه و آموزشگاه هاي خصوصي جهت آموزش،
3- وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي جهت برپايي نمايشگاه ها،
4- مراكز تجاري جهت خرید و فروش وسايل مورد نياز و تابلو و محصولات نقاشي شده از هنرمندان و فروش آنها به هنر دوستان

 

دوره مجازی و غیر حضوری آموزش طراحی چهره

دوره مجازی و غیر حضوری آموزش طراحی چهره

لذت نقاشی کردن را باید بارها و بارها تجربه کرد . با نقاشی انسان به یک خودشناسی و دقیق تر دیدن دنیای پیرامون خود می رسد . و در کنار آن از لذت آثاری که خلق می کند ، بهرمند می شود . در میان انواع موضوعاتی که علاقمندان به هنر ، تمایل به نقاشی دارند هیچ یک پیچیده تر و زیباتر از نقاشی چهره نیست ، که در این میان با گذشت زمان و استفاده از ابزار مدرن و ظهور متدی به نام سیاه قلم ، دریچه زیبا و جذابی رو به هنر آموزش سیاه قلم گشوده شده است .

متد مورد استفاده در کلاسهای آموزش نقاشی و دوره مجازی و غیر حضوری به صورت کاملا اختصاصی و طی سالها تلاش و مطالعه و مشاهده نیازهای واقعی هنرجویان طراحی شده و همواره سعی کرده ایم از دریچه نگاه هنرجویان به مسائل نگریسته تا بتوانیم تا حد امکان نقاط ضعف و قوت هنرجویان را شناسایی و بهترین و جامع ترین برنامه را برای آموزش حرفه ایی نقاشی به آنان ارائه دهیم.

علاقه مندی ها 0
صفحه علاقه مندی ها خرید را ادامه دهید