اگر بخواهید یک نقاشی را ماهرانه قاب کنید، به‌طور قطع ارزان تمام نخواهد شد، اما به‌نظر من کمی ولخرجی در این زمینه نیاز است، چرا که یک قاب خوب می‌تواند ارزش کار شما را بیشتر کند. اما چه چیزهائی موجب تفاوت در یک قاب خوب و یک کار متوسط می‌شود؟

 

قضاوت را به نتیجه پایانی کار بسپارید. نقاشی‌هائی که قاب شده و از دیوار آویزان هستند را با دقت نگاه کرده و به برش‌های آنها توجه کنید. گزینه‌های گوناگونی در زمینه چگونگی نصب وجود دارد. قاب‌سازها می‌توانند از قاب‌های عادی از اسید یا مواد با کیفیت‌تری استفاده کنند. آنها می‌توانند سلیقه خودشان را به شما تحمیل کنند یا زمان کار، روی قابتان را بیش از حد جلوه دهند. در اینجا به توضیح مراحل گوناگونی که در انتخاب قاب باید مدنظرتان باشد، می‌پردازیم.

 

قاب کردن یک نقاشی

 

مرحله اول: تصمیم‌گیری برای نوع و چگونگی ساخت

اگر روی بوم یا تخته نقاشی کرده‌اید، باید شکل قاب شما با شکل بوم یا تخته‌تان متناسب باشد، بنابراین این مرحله خود به‌خود حذف می‌شود.

اما اگر روی برگه کاغذ نقاشی کرده‌اید، شاید دوست داشته باشید که آن را تزئین کنید. قاب‌ساز کمی مقوا برای حاشیه تهیه می‌کند و در مورد مکان برش کاغذ با شما به مشورت می‌پردازد. زمانی‌که تصمیم خود را گرفتید، قاب‌ساز با مداد کم‌رنگی روی چهارگوشه کار علامت می‌زند تا قاب از آن نواحی بگذرد. یک قاب‌ساز خوب، ذوق ترکیبی خاصی هم دارد، بنابراین نخست اجازه دهید او نظریه خود را بگوید، سپس اگر خوشتان نیامد، خودتان در مورد کارتان تصمیم‌گیری کنید. به یاد داشته باشید که این نقاشی مال شماست و در نهایت هم تصمیم‌گیری با شما خواهد بود.

 

مرحله دوم: تصمیم‌گیری در مورد مقوای حاشیه

حاشیه‌ها به‌طور معمول از مقواهای رنگی تشکیل می‌شوند که کناره‌های کار را در برمی‌گیرند. به این مقواهای حاشیه‌ای، حصیر و به مقوائی که در پشت کار قرار می‌گیرند مقوای حاشیه‌ای برای نصب می‌گویند. اجباری در انتخاب یا حضور مقوای حاشیه‌ای در کنار کارتان وجود ندارد. قاب می‌تواند درست از لبه‌های کار شروع شود. اما حاشیه نه تنها کار را زیباتر جلوه می‌دهد بلکه به روشنی رنگ‌های موجود در کار هم کمک می‌کند. یک نقاشی می‌تواند بیش از یک حاشیه هم داشته باشد که به‌طور معمول این حاشیه، یک حاشیه نقره‌ای رنگ در نزدیکی کار است.

بیشتر قاب‌سازها نمونه کاملی از کناره‌های این حاشیه‌ها با ردیفی از رنگ‌های گوناگون را ارائه می‌کنند. آنها باید یک تخته نمایش هم داشته باشند تا نقاشی‌تان را روی آن قرار داده و رنگ‌های مربوط به حاشیه را در کنارش بگذارند تا کار شما راحت‌تر شود. برای اظهارنظر درست در این زمینه بهتر است چندین قدم از کار فاصله بگیرید تا نقاشی، حاشیه و قاب را از دور ببینید.

 

مرحله سوم: تصمیم‌گیری در مورد قاب

گوشه‌های گوناگونی در کنار مقوای حاشیه و نقاشی وجود دارند که می‌توانید پایان کار را به کمک آنها نیز تجسم کنید. شاید تجسم‌کردن کار نهائی تنها از یک گوشه کار کمی سخت باشد و نتوانید نقاشی را در کنار حاشیه و همه آنها را در کنار قاب تجسم کنید. برای رفع این مشکل با دست خود روی بخش‌هائی را که قاب ندارد، بگیرید تا بیشتر تمرکزتان روی قاب باشد.

 

مرحله چهارم: چه نوع شیشه‌ای بهتر است؟

برای کارهای پاستل، طراحی و آبرنگ، شیشه‌کردن کار ضروری است، اما برای سایر نقاشی‌هائی که لاک الکل دارند به شیشه نیازی نخواهید داشت. باید بتوانید میان شیشه‌های معمولی بازتابنده و شیشه‌های ماتی که میزان بازتابشان کمتر بوده و در عوض رنگ‌های نقاشی را جذب می‌کنند، انتخاب کنید. اگر از انتخاب خود مطمئن نیستید، از قاب‌ساز بخواهید تا نمونه‌هائی را به شما نشان دهد تا متوجه تفاوت‌های موجود شوید.

 

مرحله پنجم: گرفتن نقاشی قاب شده و پرداخت پول

پیش از پرداخت هزینه کار، قاب را با دقت بررسی کنید. آیا حاشیه‌ها را صاف بریده‌اند؟ آنها را در جای مناسبی گذاشته‌اند؟ صاف هستند؟ به هم متصلند یا از همدیگر فاصله دارند؟ اگر از کار راضی نیستید، پیش از پرداخت پول با قاب‌ساز مطرح کنید.