فرش هنر است يا صنعت:

آن دسته از فعالان اين رشته كه نگاهي فرهنگي به اين تلاش تاريخي دارند، با توجه به ظهور و بروز جلوه هاي زيباشناسانه، آداب و عقائد، سنت ها و باورها و… و نيز جايگاهي كه طرح و نقش منبعث از ذوق و قريحه در منزلت فرش دستباف ايراني داشته و دارد، جايگاهي هنري براي آن قايلند.

دسته ديگري با توجه به كثرت اشتغال، حجم توليد و نقش آن در اقتصاد خانوار و كشور، اطلاق صنعت را براي آن قائل هستند.

هر دو گروه استدلال هاي خود را به مصاديقي منطقي محكم مي كنند. در اين ميان اما  گروه بزرگ ديگري با توجه به وجود هر دو وجه در اين تلاش تاريخي، واژه هنر-صنعت را براي آن قائلند.

اعضاء كار گروه در اين باره پس از بحث و بررسي ۲۰% به هنر بودن و ۸۰% به هنر – صنعت بودن آن راي دادند. لازم به ذكر است كه اعضاء اين كار گروه متفقا با اطلاق صنعت براي اين فعاليت مخالفت نمودند. بر اين اساس از نظر اين كارگروه لفظ “هنر – صنعت فرش دستباف ايران” بهترين عنوان شناخته گرديد.

 تابلو فرش

فرش دستباف به تعريفي فراتر از قالي نيازمند است:

تعريف فرش (از ريشه عربي) به معناي لغوي هر نوع گستردني، زمين انداز، زيراندز و كفپوش، تعريفي جامع براي انواع مورد نظر ما نيست چرا كه بسياري از آنها مثل پرده ها و باصطلاح تابلو فرش ها و قاليچه هاي تصويري به عنوان زيرانداز و كفپوش استفاده نمي شوند. در عين حال برخي از زير اندازها نيز مانند نمد و جاجيم وجود دارند كه از تكنيك ها و روشهاي متفاوتي در توليد برخوردارند. نمد نوعي زيرانداز غيرمنسوج (بدون بافت) با ساختاري متفاوت از فرش مورد نظر ما است و گليم نيز نوعي “دستبافته دستگاهي” مانند زريبافي، ترمه، ابريشم بافي، ايكات و چادرشب و… است كه در گروه صنايع دستي جاي مي گيرد.

وجوه مشتركي كه انواع دستبافته ها را به هم پيوند زده و يا از هم تفكيك مي كند مي تواند در تعريف دقيقي از موضوع هنر – صنعت فرش راهنماي ما باشد. براي دسته بندي صحيح تر براي زيرمجموعه فرش مي توان بجاي عبارت “دستبافته ها” كه تعريفي كلي و عمومي بوده و مي تواند حتي انواع پارچه ها را نيز شامل شود، از عنوان “دست بافته هاي داري” استفاده كرد. اين عبارت بر سه مفهوم “دستي” بودن، “بافتني” بودن و استفاده از “دار” به عنوان مشخصه هاي توليد تاكيد و گواهي مي كند.

“دستبافته هاي داري” و “دستبافته هاي دستگاهي” عملا فرايندها و تكنيك هاي مستقل، تعريف شده و معيني دارند كه اختلاط آنها با يكديگر ميسر نبوده و براي تقسيم بندي ملاك دقيق تري نسبت به ساير تقسيمات هستند.

كارگروه باتفاق آراء معتقد است گرچه در لفظ عام، اغلب قالي را فرش مي خوانند و مراد مي كنند، ولي انواع مختلف فرشها و دستبافته هايي با تكنيك هاي مشابه (دستبافته هاي داري) اعم از تخت باف و يا گره دار نظير گليم، زيلو، جاجيم، ورني، و محصولات فرعي ديگري چون رختخواب پيچ، گليم فرش، سفره، خورجين، شيريكي پيچ، ششه درمه و… را نيز در اين گروه قرار داد تا از مديريت يكپارچه، حمايت و پشتيباني واحد و لازم برخوردار بوده و از هدم و فراموشي آنان جلوگيري شده و از بلاتكليفي خارج گردند.

فرش دستباف ايران ميراثي ملي و فرهنگي است:

به عنوان يك اصل بايد اين نكته در تمامي برنامه ريزي ها مد نظر قرار داشته باشد كه فرش دستباف ايران، با توجه به اينكه مولفه اي اصيل از هويت ملي ما بوده و با فرهنگ، آداب، باورها و نگاه خاصي در طول تاريخ بلند خود پيوندي ناگسستني دارد، به عنوان ميراثي ملي و حتي ميراثي بشري تلقي گردد.

اين تلقي موجب مي گردد تا انتظارات و مطلوبيت ها سامان اساسي تري بخود گرفته و در هدفگذاري، برنامه ريزي، تعيين مسير حركت و طرح هاي اقدام، آنگاه كه امر ميان وجه اقتصادي و وجه فرهنگي آن داير گردد، اولويت وجوه فرهنگي مانع از دست زدن به اقداماتي شود كه در دراز مدت هويت فرهنگي آن به مخاطره افتد.

البته يقين داريم در صورتي كه وجه غالب اين بخش بر فرهنگ استوار گردد، توليدات منطبق با چنين رويكردي حتي مي تواند در رقابت پذيري بيشتر، مزيت نسبي و اختصاصي و بازيابي شان و جايگاه فرش دستباف ايران اثري عملي و جدي برجاي گذاشته و بجاي تعقيب سياست افزايش سهم در بازار كفپوش ها و رقابت با موكت و فرش ماشيني، فرش ايران در جايگاه اصلي و متناسب با شان خود قرار گرفته و خريداران واقعي خود را جذب و جلب كند.

نگاهي به بازار رو به سقوط فرش در جهان و سهم نزديك به چهارصد ميليون دلاري ايران بوضوح نشان مي دهد كه به ميزان دور شدن از چنين رويكردي، علاوه بر كاهش درآمدهاي ارزي، نزول كيفي فرش دستباف ايران را نيز شاهد بوده ايم. آيا اين ميزان درآمد ولو به فرض افزايش ۱۰ برابري (!) ارزش به مخاطره انداختن ارزشهاي هويتي و فرهنگي را دارد. آيا اين ميزان درآمد در مقايسه با اعتبارات مستقيم و غير مستقيم كلاني كه در زمينه هاي ديگر براي بروز و ظهور ارزشهاي معنوي و فرهنگي ملت و كشور ايران هزينه مي شود اساسا قابل قياس بوده و تاثيري جدي دارد؟ يقينا خير.

گروه تابلو فرش تیکتا شاپ در راستای اعتلای فرهنگ غنی ایرانی که فرش یکی از نمادهای بارز آن می باشد افتخار این را دارد که به مبادرت به ( چاپ روی فرش ، طرح دلخواه شما ) از قبیل انواع عکس های (شخصی – خانوادگی – مدیران موفق– چهره های پیش کسوتان – قهرمانان ورزشی – شهیدان و … ) و چاپ طرح های دلخواه شما از قبیل انواع (نقاشی های گل – ایرانی – اروپایی – طرح های باستانی – منظره – حیوانات – مینیاتور و … ) جهت هدایای مختلف اعم از تقدیر از برترین ها و تجلیل از بزرگان و یادبود از شخصیت های حقیقی و حقوقی و همچنین اراسته نمودن دفاتر و سالن ها و مکانهای مذهبی و هنری و … با تابلو فرش هایی از نماد و آرم و لوگوی پیشنهادی شما ، با رنگهای متنوع و ابعاد دلخواه به هر تعداد مورد درخواست تولید و به عنوان (هدیه ای گرانبها ) به شما عزیزان تقدیم می نماید. چاپ روی فرش با بهترین کیفیت و پیشرفته ترین و دقیق ترین دستگاه ها در هر دو روی فرش انجام می شود.

با سلام و احترام لطفا جهت سفارش تابلو مورد نظر خود لطفا کلیک بفرمایید.