تاثیر نقاشی چینی بر نقاشی ایران
در اکثر کتب نگارگری و نقاشی ایرانی، تنها به تاثیراتی که هنر تصویرگری ایرانی از هنر چینی در دوران سلجوقی و ایلخانی گرفته اشاره می شود . حال آنکه هنر نگارگری ایرانی قبل از آنکه متاثر از هنر چینی باشد بر آن تاثیر گذاشته است.
اگرچه در دوران سلجوقی با ورود ظروف سرامیک و چینی ، نقوش بر روی سفال ایران در عناصر تزیینی متاثر از نقوش چینی شد، و یا در دوران پس از حمله مغول و روی کار آمدن ایلخانان و تشکیل ربع رشیدی، نگارگری ایرانی در ایجاد کارگاه تصویری و سنت کارگاهی بسیار از هنر چینی تاثیر گرفت اما نما توان انکار کرد که سالها قبل از آن، با ورود سفالهای منقوشی ایرانی به چین و نقوش شکارگاه و… از طریق جاده ابریشم، هنر ایرانی نیز تاثیری متقابل بر فرهنگ تصویری شرق دور نهاده بود.
ایرانیان در نقاشی مینیاتور كه این نام فرانسوی و مختصر شده از مینیموم ناتورال یعنی طبیعت درنهایت كوچكی و ظرافت است، خود مبتكر و بنیانگذار بودهاند و اینگونه نقاشی از دوران باستان درایران ریشه و مایه و پایه گرفته بوده و همین نقاشی چنانكه خواهیم گفت ازایران به چین رفته و سپس از چین بار دیگر بایران بازگشته است.
دانشمند شهیر چینی سهئی چی شیمومیز عقیده دارد رواج قممو در چین همزمان است با هنگامیكه ساختن ظروف منقوش سفالی از ایران به چین رفته است.
همین دانشمند معتقد است كه در قرن پنجم پیش از میلاد یعنی در اوان فرمانروائی هخامنشی نقاشی ایرانی كه صحنههای شكار را نشان میداده از ایران به چین رفته و مورد تقلید قرار گرفته و نقاشی چین از روی این نقاشیها بوجود آمده است.شادروان پروفسور پوپ نیز در شاهكار بینظیر خود هنرهای ایران معتقد است كه از قرن پنجم پیش از میلاد تا قرن هشتم میلادی نفوذ نقاشی ایران در نقاشی چین بسیار بوده است مفهوم این نظر آن است كه مدت ۱۳ قرن تمام نفوذ نقاشی ایران بر هنر نگارگری چین حكومت میكرده است و تا قرن هشتم میلادی برابر است با قرن دوم هجری.
دانشمند شهیر چینی سهئی چی شیمومیز عقیده دارد رواج قممو در چین همزمان است با هنگامیكه ساختن ظروف منقوش سفالی از ایران به چین رفته است.
دریك رساله معروف چینی كه درباره نقاشهای شهیر و نقاشان چیرهدست چین تألیف و تنظیم گردیده چنین آمده است كه:
ته آلیف ایرانی در تلفظ چینی لیه ئی درزمان سلطنت هخامنشیان از دربار ایران به دربار چین رفت و او نقاشی هنرمند و چیرهدست بود كه در كارهای نقاشی دیواری نظیر نداشت و اوست كه نقاشی مینیاتور ایرانی را برای نخستینبار در قرن چهارم پیش از میلاد بمردم چین شناساند و آنان را با نقاشی آشنا كرد.
براساس نوشته این رساله چینی و نام و نشانی كه از نقاش ایرانی بدست میدهد و تاریخ آن را ذكر میكند درمییابیم كه این نگارگر ایرانی ازطرف دربار هخامنشی به چین رفته بطوریكه پیش ازاین گفته شد ایرانیان در دوران هخامنشی توجه خاصی به نقاشی دیوار ی داشتهاند و داستانهای غنائی و از جمله داستان عشقی زریا و اودا را در دیوار كاخها و یا خانههای خود نقاشی میكرداند و درمییابیم كه این سخن به همین نشانی حقیقتی را بیان میكند. دربعضی نوشتههای پس از اسلام نوشتهاند كه مانی به چین رفت و نقاشی آموخت و به ایران آمد و ادعای پیغمبری كرد درحالیكه چنین نیست زیرا مسافرت مانی به چین هنوز محقق نیست بلكه نغوشاكهای مانوی یعنی مبلغان او و شاگردانش به تركستان و چین رفتند و دین مانوی دراثر تبلیغ آنان بزودی درتركستان و چین رواج گرفت.
آنچه برای ما مسلم است اینكه مانی و آئینش موجب رواج نقاشی و اعتلای هنرهای زیبای كتاب گردیده است.
مانی برای بیان فلسفه آئینش دستور داده بود كه تالارهائی بنام نگارستان ساخته بودند و بردیوار این تالارها داستان خلقت آدمی و سرنوشت اورا برپایه معتقدات آئین او نقاشی كرده بودند و پیروانش با سیر در نقاشی های نگارستان فلسفهء آئین را درمییافتند، میدانیم این روش بعدها در آئین نسطوریان رسوخ كرد و سپس كلیسا نیز آنرا پذیرفت و اینست كه دركلیساهای بزرگ داستان پیدایش آدم وخلقت او تا ظهور پیامبران بر اساس نوشتههای تورات و انجیل نقش شده است.
پایه و اساس مینیاتور ایرانی بر نقاشی مكتب مانی استوار است. طرح و رنگ در نقاشی مانوی نقش برجستهای ایفا میكند. رنگها در نقاشی مانوی تند و با جلاست و بیشتر از رنگهای سرخ و سبز سیر و روشن ارغوانی درطمینه آبی آسمانی با بكار بردن طلا و نقره برای جلا و تشعشع بكار میرفته است.
از نقاشیهای مكتب مانی خوشبختانه در سالهای اخیر گذشته ازآنچه در تورفان بدست آمده بود درتركستان شوروی در چند كاخ متعلق بدوران ساسانیان نیز یافت شده است. باید گفت كه سبك و مكتب نقاشی ایرانی پس از حمله عرب تا هجوم مغول همان نقاشی مكتب مانی است و نمونههای بسیاری از نقاشیهای دیواری و كتابی دوران دیلمی، غزنوی، و سلجوقی دردست است كه میتواند بهترین معرف و گواه این مدعا باشد.
پس ازآمدن مغولان بایران باردیگر روابط فرهنگی و اقتصادی وسیعی میان ایران و چین برقرار گردید و ازآنجا كه مغولان به نقاشی و ستارهشناسی علاقه داشتند این هنر و آن دانش در مدت فرمانروائی آنان راه تكامل پیمود و دراین هنگام است كه برای بارسوم عناصر نقاشی ایران با چین پیوندی تازه میگیرد . درزمان تیموری هنرمندان ایران مكتبی تازه و نو در نقاشی ایران ابداع كردند كه این مكتب در دوران سلطان حسینمیرزا بایقرا با ظهور نقاشان چیرهدست منصور مصور هروی و كمالالدین بهزاد باوج ترقی و اعتلای خود رسید و باید گفت این مكتب كه بنام هرات نامآور شده بههیچوجه ازنظر اصول نقاشی ریشه چینی ندارد و كاملاً ایرانی است.
مانی برای بیان فلسفه آئینش دستور داده بود كه تالارهائی بنام نگارستان ساخته بودند و بردیوار این تالارها داستان خلقت آدمی و سرنوشت اورا برپایه معتقدات آئین او نقاشی كرده بودند و پیروانش با سیر در نقاشی های نگارستان فلسفهء آئین را درمییافتند، میدانیم این روش بعدها در آئین نسطوریان رسوخ كرد و سپس كلیسا نیز آنرا پذیرفت و اینست كه دركلیساهای بزرگ داستان پیدایش آدم وخلقت او تا ظهور پیامبران بر اساس نوشتههای تورات و انجیل نقش شده است.
درنقاشی كتابی یا مینیاتور ایرانی رنگ و طرح اساس است و بدیهی است دراینگونه نقاشی نه سایهروشن هست و نه پردازونه دور نزدیك (پرسپكتیو) در نقاشیهای ایرانی پرسپكتیو خاص حكومت میكند كه با نقاشی كلاسیك اروپائی كاملاً متفاوت است.
در مینیاتور ایرانی هنرمند هیچگاه تابع طبیعت نیست بلكه گوشش او درخلق و القای هرچه بیشتر زیبائی و تفهیم آن چیزی است كه نقاش خود میاندیشد یا تصور میكند كه بیننده اثر او آرزوی دیدار آنرا دارد.
مینیاتور ایرانی ازنظر طرح و قواعد و رنگآمیزی دارای خصوصیات و اختصاصات شناخته شدهای است كه باتوجه به جنبههای مخصوص آن میتوان گفت این نوع نقاشی درمیان مكتبهای مختلف نقاشی جهان از امتیاز خاصی برخوردار است. و باریكاندیشی و ریزهكاری و ظرافتهائی كه در مینیاتور ایران پدید آمده به آن جذبه و كشش خاصی بخشیده است.
پس از تحولی كه ازعهد شاهرخ میرزا در مینیاتور ایرانی پدیدار گشت و درزمان سلطان حسینمیرزا بایقرا بمرحله كمال رسید درزمان شاهعباس بزرگ به ابداع و ابتكار صادقیبیك افشار كتابدار درظح و نشان دادن حركات وسیه خطوط راهی تازه در مینیاتور ایران گشوده شد و این مرحله وسیله هنرمند عالیقدر رضا عباسی راه كمال پیموده و نقاشیهای دیواری این زنان باردیگر رایج شد و شبیهسازی معمول و متداول گردید و ابعاد نقاشی از صفحات كتاب خارج شد و فضای وسیعتری را دربرگرفت.
مینیاتور ایران در پایان دوران صفویان با رواج نقاشی كلاسیك اروپائی به فراموشی گرائید و درزمان زندیه نقاشی ایرانی و اروپائی با هم پیوند مییافت و سبك خاصی پدید آورد كه به اشتباه به نقاشی دورهقاجار شهرت یافته است. نمیتوان فراموش كرد كه حسین بهزاد دراحیای نقاشی مینیاتور سهمی بزرگ برعهده دارد و او دراین هنر نوآوریهائی كرد كه مورد تحسین و تمجید محافل هنری جهان و هنرشناسان بنام قرار گرفت. امروز نیز هنرمندان بنام مینیاتور ایران مانند فرشچیان، كریمی و زاویه هریك در سبكی مخصوص بخود مكتبی دارند و با ابداع میكوشند كه راهی نو در مینیاتور ایران بگشاید.
با سلام و احترام خواهشمند است جهت سفارش نقاشی از روی عکس کلیک کنید.
- هدیه یا کادو تولد همسر، فرزند، دوستان و یا آشنایان
- هدیه سالگرد ازدواج و یا برای ثبت شادی روزهای اول زندگی مشترکشان
- هدیه برای شروع یک رابطه دوستانه و مشترک
- یادبود برای عزیزان و یا دوستان که وقتی هستند قدرشان را بدانند